امروز : سه شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ساعت : ۱۶:۴۲:۳۵

معرفی صحیفه و دعا


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین

اللهم صل علی محمدو ال محمد و عجل فرجهم

یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک...

حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها )، حقیقتی بلند و مفصل و سرّ مکنون این عالم است، که شأن ما صحبت درباره ایشان و شخصیت مبارک حضرت س نیست. قصد ما این است که از این مخزن اسرار غیب عالم و حقیقت شب قدر استفاده کنیم و با تقرب به ایشان سبک زندگی خود را نیز به ایشان نزدیک کنیم. برای بهره مندی از این مخزن غیب راههای متعددی وجود دارد که از ایشان شناخت­های گوناگونی میدهد. بهره­مندی از گفته­هایشان،‌ یا بهره از سیره حیات حضرت به عنوان نمونه دو مسیر بهره مندی و شناخت ایشان است که البته در جای خود ارزشمند و قابل بهره است. اما موضوع سخن این متن، ادعیه ایشان است که خود، مسیری ویژه برای بهره­مندی از وجود مبارک حضرت صدیقه سلام الله علیها است. گفتنی است دعا در منطق اهل بیت فقط حرف زدن با خدا نیست بلکه تمام سبک زندگی انسان است، چگونگی عرضه کردن سبک زندگی حضرت به خداوند و نوع برنامه زندگی ایشان از ادعیه ایشان قابل برداشت است.

کتاب صحیفه فاطمیه، مشتمل برمجموعه ادعیه، اذکار و نمازهای ایشان است.اهمیت این مجموعه برای ما انسان ها این است که بر آن تعمق و تدبر کنیم تا نگاه و سبک زندگی حضرت صدیقه را شناسایی کنیم.

برای واضح تر شدن این موضوع کافی است این مثال گفته شود که اگر تنها به دعاهایی که حضرت بعد از هر نمازشان اظهار می­داشتند (تعقیبات) نگاه کنیم که در هر یک از مغرب و عشاء و صبح و ظهر و عصر و سیری که در این دعاهاست به چه چیزهایی اهمیت داده اند، از صلوات تا شهادت و موضوعات مطرح شده در هریک از آنها و این که اساسا تسبیح، حمد، تهلیل و .. در دیدگاه آن ادعیه چگونه بیان شده و در هر وعده از اوقات نماز چه مسایلی برایشان مهم به نظر آمده است؛ به منشوری کامل از برنامه­ریزی و مدیریت جزیی و کلی میرسیم و در می­یابیم که هر کاری را خواستیم شروع بکنیم در موقف آن کار که مغرب آن کار است و ادامه آن کار که عشای آن است و صبح آن که طلوع شگفت انگیز آن کار است و ظهر آن کار که ادامه آن تا رسیدن به نتیجه یعنی عصرآن امر چه کاری باید بکنیم. این دیدگاه هم درباره کل عمر انسان و هم درباره هر کاری است که انسان می­خواهد شروع کرده و آن را به اتمام برساند. سیر از هر شروع تا هر نتیجه ای را می­توان در تعقیبات نماز مورد مطالعه قرار داد.

یکی از توفیقات مدرسه دانشجویی قرآن و عترت(علیهم السلام)، در سالهای اخیر که نصیب شده، این است که درباره این نکات در حد قطره­ای از اقیانوس بررسی و تحقیق کند. زیرا بر این باور است که اگر مدل زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها احیا شود ما به مدل قیام حضرت حجت میرسیم به دلیل این تاکید مهم که خود امام مهدی (ع) می­فرمایند که فاطمه زهرا بهترین اسوه من است. یعنی امام حی ما اسوه­اش را حضرت زهرا (س) معرفی می­کند، لذا به نظر می رسد ادعیه ایشان را کار کردن و شناختن و بر اساس آن مدل و نظام فهمیدن، وارد زندگی کردن، بهترین و مهمترین مسیر برای رسیدن به آن انقلاب با علم فاطمی باشد که راهبرد مهمی برای یک زندگی مومنانه مجاهده است.  البته و قطعا چنین امری بدون قرآن فهم نمیشود و نباید ساده انگاری کرد ولی این گنجینه بسیار ارزشمندی است که خدا توفیق داده از ثمره زندگی کوتاه مادری که مادر همه امامان و هستی است، به ما برسد؛ ان شا الله به برکت انس با ایشان زندگی­مان فاطمی شود و نور حضرت صدیقه سلام الله علیها در زندگی همه ما و همه جهان جاری شود.

با نگاهی به متن دعاهای موجود از ائمه اطهار، آنچه به روشنی به آن توجه شده، قرب به پروردگار متعال و دریافت ارزاق معنوی است. از سویی دغدغه‌های اجتماعی و رسیدگی به مشکلات دیگران نیز از دیگر نکات مهمی‌است که درباره دعا در اقوال ائمه به آن توجه شده است.

اهمیت دعا در برخورداری از رشد، علم، معنویت و هدایت را می‌توان از آیه شریفه «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي‏ سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ /پروردگارتان فرموده: مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم. آنهایى كه از بندگى من كبر مى‏ورزند، به زودى با خوارى وارد جهنم خواهند شد. (غافر/60)» و همیطور از آیه شریفه «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ/ هر گاه بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند، بگو: من نزدیكم دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا مى‏خواند پاسخ مى‏دهم بنابر این باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند شاید ارشاد شوند (بقره/ 186)» دریافت.

در این راستا ادعیه و نمازهای حضرت فاطمه زهرا به عنوان منبعی غنی است. ادبیات ویژه، کم حجم بودن در عین جامعیت و گره‌گشا بودن از ویژگی‌های ممتاز ادعیه این وجود نورانی است. لذا بانوان برای تأمین توجه خود به خداوند (قانت شدن) در لابه‌لای مشغله‌هایشان و مردان برای تقویت توان اجتماعیشان (قوّام بودن) نیازمند چنین فرهنگ غنی‌ای هستند و این انگیزه اصلی در جمع‌آوری ادعیه و نمازهای حضرت در این مجموعه بوده است.

شیعه، «مادر» عالَم را فاطمه سلام‌الله علیها دختر نبی مکرّم اسلام صلوات‌الله علیه می‌داند. همچنین دستگیری از مستضعفین و نجات عالَم را وظیفه خود میداند و این هر دو یعنی شیعه وظیفه دارد جایگاه «مادر» را حداقل در میان خود احیا کند. اگر شیعه،‌ مادرش را به یاد بیاورد، دسترسی به قله‌های معرفت توحیدی برایش آسان شده و آنگاه می‌تواند به وظیفه‌اش در قبال مستضعفین عالَم نیز جامه عمل بپوشاند. «مادر» ستون هر خانه و خانواده است. مادر که هست،‌ همه احساس آرامش و امنیت دارند و بودنش را مایه تسکین و امید می‌دانند. تربیت و رشد نسلها، مدیون مادران است. همچنین محوری‌ترین عضو هر خانواده است که همه اعضای خانواده با او و در کنار او تعریف می‌شوند. آنچه امروز عالَم با آن دست در گریبان است بدان جهت است که «مادر» و جایگاه مادری در آن به فراموشی سپرده شده است. همه،‌ فرقی نمیکند مسلمان، ‌مسیحی،‌ یهودی،‌ هندو،‌ بودا و شاید باید گفت انسان،‌ »مادر» را فراموش کرده و از این‌رو است که در دام شیاطین گرفتار شده و در نتیجه این فراموشی دامنه‌دار از یاد برده که حلّال تمام مشکلاتش بازگشت به «أُمّ» و به «فطرت» است.

البته چنان که گفته شد چنین شناختی باید در رجوعی علمی و از بستر قرآن به ادعیه ایشان اتفاق بیفتد؛‌ اما مقدمه و پیش‌زمینه چنین رجوعی،‌ بسترسازی از طریق معرفی این ادعیه ‌به عنوان داروی شفابخش بشر امروز است که این مهم باید از سوی همه عاشقان و ارادتمندان حضرت زهراسلام‌الله علیها مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

شرح مختصری بر صحیفه فاطمیه

ادعیه اهل بیت علیهم السلام واگویه لحظه لحظه زندگی آنهاست. تفصیل قرآن در لحظات و آنات زندگی شان و از این رو است که با دعا میتوان زندگی با اهل بیت علیهم السلام را تجربه کرد؛ میتوان فارغ از هر سند تاریخی، ایشان را شناخت و همسفر درونیاتشان در لحظه لحظه زندگی پر برکتشان شد.

هیچ سند تاریخی و حتی هیچ روایتی نمیتواند از افکار، احساسات و درونیات ایشان در لحظات مختلف زندگی شان پرده برداری کند؛ اما این کار از دعا بر می آید، به شرط آنکه بتوانیم نگاهی علمی به ادعیه داشته و از منظر توحید که تنها زاویه نگاه اهل بیت علیهم السلام به بود و نبود عالَم است، آنها را مورد توجه و تدبر قرار دهیم.

البته که ادعیه ای که از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده، چنین گستره لحظه به لحظه ای را پوشش نمیدهد؛ اما قطعا میتواند راهنمای خوبی برای شناخت این بزرگواران باشد. از اینرو در ادامه سعی میشود به ادعیه حضرت زهراسلام الله علیها به صورتی کوتاه پرداخته شود. جهت مطالعه ادعیه پیش‌رو به کتاب «صحیفه فاطمیه» (انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت علیهم السلام) می‌توان مراجعه نمود.

ساختارشناسی ادعیه حضرت زهراسلام الله علیها

سبک زندگی آدمی حاصل بینش و نگرش اوست که بر پایه شناخت و توجه به رب العالمین، شناخت و توجه به مقام نبوت و شناخت و توجه به معاد و لقاء رب شکل میگیرد. این سبک زندگی که در تمامی ساعات و لحظات زندگی آدمی جاری است، به طرق مختلف بروز یافته و انواع سبک زندگی را در اجتماعات انسانی ظاهر میسازد. مهمترین و شاید سرفصل تمامی بروزات آدمی در این حوزه بر چهار محور صلاة، نُسُک، حیات و ممات استوار است که شکل دهنده حلقه بنیادی سبک زندگی او محسوب میشوند.[1]

این حلقه بنیادی، سه وجه یا بعد اصلی زندگی شیعی را به صورت زندگی خدامحورانه، زندگی ولایت مدارانه و زندگی عبودیت منشانه معرفی میکند که هر یک از این ابعاد در ادعیه اهل بیتعلیهم السلام از طریق قالبهای مشخصی نمایان میشوند.

زندگی خدامحورانه در بسترهای تکبیر، تهلیل، تحمید و تسبیح، زندگی ولایت مدارانه با شهادت، سلام و صلوات و زندگی عبودیت منشانه نیز به شکل استغفار، استعاذه و سوال در ادعیه ظاهر شده و در واقع قالبهای بیانی دعا برای ساخت و فهم آن محسوب میشوند.

در تعریفی کوتاه برای هر یک از این قالبها چنین میتوان گفت:

تکبیر، یعنی توحید را به وصف بی نهایت بودن قرائت کردن.

تهلیل، یعنی توحید را به وصف انحصار قرائت کردن.

تحمید، یعنی توحید را به وصف ستودن قرائت کردن.

تسبیح، یعنی توحید را به وصف تنزیه و تقدیس قرائت کردن.

شهادت، یعنی خود را در محضر خدا و وسائط قرار دادن.

سلام، یعنی خود را در حریم سلامت انسان کامل قرار دادن.

صلوات، یعنی خود را در اتصال با غیب به واسطه نور اعظم قرار دادن.

استغفار، یعنی خود را در نهایتی از فضل و اجر قرار دادن.

استعاذه، یعنی خود را در حصن حفظ قرار دادن.

سوال، یعنی خود را در بارشی از از رحمت قرار دادن.

امتزاج این قالبها با ابعاد بیان شده، اذکار، تسبیحات، حرزها و نمازهایی را میسازد که از طریق فعال کردن توجه آدمی، به تنظیم امور او در قالب برنامه های ماهانه و سالانه، هفتگی و روزانه یا تعریف درست عکس العملش نسبت به پیشامدها و مشکلات میپردازد.

بر اساس آنچه در ادعیه اهل بیتعلیهم السلام و بویژه حضرت صدیقه طاهرهسلام‌الله علیها اشاره شده است تامین رزق و طعام، تعلیم و تعلم، عبادت مخصوص و خواب از جمله موضوعات دعاهای مربوط به امور روزانه و نگرانی ها، غم و اندوه، تنگی رزق و بیماری و عکس العمل مناسب در برابر آنها نیز محورهای مهم در حوزه پیشامدها و مشکلات میباشند.

در ادامه و در نگاهی گذرا بر ادعیه حضرت فاطمه زهراسلام‌الله علیها ، وجوه ذکر شده، بیش از پیش مشخص و عینی خواهد شد.

 

ادعیه ایام هفته و ماه

این ادعیه نحوه تفصیل توحید در هر روز زندگی آدمی را به خوبی به تصویر میکشد. صلوات به عنوان نمودی از تمسک به ولایت در ادعیه حضرت زهراسلام الله علیها جایگاهی ویژه دارد.

دعای روز شنبه:

اشاره به گشایش رحمت از سوی خداوند با شرحی از فقری که تنها با بخشش او جبران و برطرف شدنی است.

(رزق از خرائن رحمت و قوت با معیار حُبّ).

دعای روز یکشنبه:

اشاره به تحقق فرآیندی از فلاح(قبول توبه)، صحت(رحمت بر تضرع) و موفقیت(کفایت توکل) در بستر صلوات(تحقق فلاح، نجاح و صلاح در بستر انابه، توکل و تضرع).

دعای روز دوشنبه:

اشاره به آنچه که به پشتوانه قوت در عبادت و در بستر صلوات باید درباره کتاب و حُکم برای آدمی اتفاق بیفتد(بصیرت و فهم) که به نشانه های تحقق آنها نیز اشاره می شود(موضوعات محوری دعا: قوت عبادت، بصیرت کتاب و فهم حکم).

دعای روز سه شنبه:

بیان فرآیندی از شکل گیری باور در آدمی و ابزارها، شرایط و بستر تحقق آن(موضوعات محوری دعا: توفیق صالح اعمال و صواب فعال (بهره از ارتباط با مردم)).

دعای روز چهارشنبه :

اشاره به درخواست ایجاد لوازم هدایت با تاکید بر اینکه چرا چنین درخواستی را تنها باید از خداوند داشت(موضوعات محوری دعا: حراست و حفظ و ستر و مطواع).

دعای روز پنجشنبه:

بیان همه آنچه در دعاهای روزهای گذشته از خداوند خواسته شده و نیز اشاره به دلایل درخواست و نتایج حاصل از تحقق آنها(موضوعات محوری دعا: هدی، تقی، عفاف، غنی و عمل بر اساس حُبّ، رضایت، ذکر، شکر، طاعت و عبادت).

دعای روز جمعه:

بیان نتیجه طبیعی قرار گرفتن در سیری که از روز شنبه تا پنجشنبه در بستر دعاها گفته شده، اشاره به خطاهای احتمالی در آنها و درخواست غفرانی که [دربستر صلوات] این خطاها را می پوشاند(موضوعات محوری دعا: قرب، لقاء، مغفرت و صلوات).

دعای رویت هلال ماه رمضان :

اشاره به عملی که باید در این ماه انجام گیرد(صیام)، چرایی التزام به این عمل(معرفی الله) و شرایط تحقق مناسب آن(با تاکید بر تعاملی میان خود و این ماه در بستر سِلم).

دعای روز سوم ماه:

معرفی خداوند در فرآیندی از تسبیح تا تحمید (معرفی خداوند در بستر انواع تسبیح(برائتی، تنزیهی و تقدیسی) که به حمد و ستایش او می انجامد)[آیه بینی موضوع محوری در ادعیه ماهانه حضرت زهراسلام الله علیها میباشد].

تعقیبات نمازهای یومیه :

ادعیه ای که در تعقیبات ذکر شده، در واقع کارکرد و خواص نمازهای یومیه را مشخص کرده و آنها را به کاربرد نزدیک میکند(در صحنه زندگی انسان نازل میکند).

تعقیب نماز صبح و مغرب:

معرفی بستر تهلیل(اشاره به اینکه چرا و چگونه باید لا اله الا الله گفت) [موضوع محوری: توحید].

تعقیب نماز ظهر:

تفصیل تسبیح و حمد و اصلاح توجه فرد برای بازگرداندن وی به تعادلی که احتمالا در میانه مشغله های روزانه از دست رفته است.

تعقیب نماز عصر:

مشتمل بر حمد و تسبیح و مناجات، اصلاح دین، حیات طیبه، شهادت و صلوات بر انبیا و اولیاء.

آنچه در این دعا به آن پرداخته شده، بیش از هر چیز ناظر به دریافت اجر و مزد(نتیجه) است.

تعقیب نماز مغرب:

مشتمل بر تفصیل حمد و تهلیل و تسبیح، استجابت دعا، استعاذه، استغفار، التجاء و سلام.

تعقیب نماز عشاء:

مشتمل بر به ودیعه گذاشتن دین، استغفار و گشایش در هدایت مردم(مزمل).

تسبیحات مشهور حضرت فاطمه (سلام الله علیها):

معرفی سیری از خداشناسی تا خودشناسی

تسبیحات دیگری که پیامبرصلوات الله علیه به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) آموختند :

معرفی سیری از خودشناسی تا خداشناسی

تسبیح دیگر:

معرفی مواقف تسبیح و حمد در عالَم(اشاره به نتایج طبیعی تسبیح در زندگی به صورت عملی که هر یک از آنها خود به عنوان یکی از مواقف حمد مطرح میباشند).

ادعیه در حوائج:

ادعیه در دو بخش ادعیه در حوائج و ادعیه عمومی، به بیان مشکلات و پیشامدها اعم از نگرانی ها، غم و اندوه، تنگی رزق و بیماری و عکس العمل مناسب در برابر آنها مربوط میشود.

در این ادعیه، سه گانه های علم به نیاز، علم به رفع نیاز و توسل بر اسم؛ علم به آسیبها، علم به امنیت و توسل بر اسم؛ علم به نیاز، علم به رفع نیاز و مواجهه درست با نیاز؛ علم به آسیبها، علم به امنیت و مواجهه درست با نیاز (در حوزه های شناخت و عکس العمل) مورد اشاره قرار گرفته است.

شایان ذکر است بیان تعداد در اذکار به خاطر رجوعی است که باید در طی مراتب اتفاق بیفتد تا بستر تحقق عینی سوال، استعاذه و استغفار(که به غایت نهایی هدایت میرسد) فراهم شود.

دعایی با پنج عبارت :

معنای تحمید در بستر دنیا یا به بیان دیگر ذیل ربوبیت خداوند

دعایی که حضرت رسول(صلوات الله علیه) به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) آموختند:

معرفی مواقف صدور اسماء(به عنوان ظرف های نیاز آدمی) یا به بیان دیگر معرفی فرآیند علم به نیاز و رفع نیاز از بستر توسل بر اسماء.

دعای دیگر:

نحوه جاری ساختن رحمت بر بستر استغفار را در لایه های مختلف زندگی آموزش داده و جایگاه الهام در زندگی و نیز فرآیند بهره مندی از آن را آموزش میدهد.

دعایی برای برآورده شدن حاجت ها و کارهای مهم :

معرفی خداوند در بستر معرفی رسول(تمزیج آنها در راستای نشان دادن انطباق تامّ اصول توحید، نبوت و امامت) به بیان دیگر اشاره به این نکته که توسل به امام مساوی توسل به اسماء در فرآیند علم و عکس العمل در حوزه مشکلات و پیشامدهاست.

دعایی برای آسان شدن کارها و ادای قرض :

شرح استعاذه از باب چرایی و مواقف آن و معرفی برخی بسترها در اقدام برای استعاذه و نیز تحقق آن(معرفی استعاذه به عنوان بستری جهت ایجاد علم نسبت به نیازها و آسیبها و عکس العمل درست نسبت به آنها).

دعای طلب خلاصی از زندان :

فرآیند استجابت دعا بر بستر توسل بر اسماء(شرح مراتب نزول حق در هستی از چند مسیر مختلف).

دعای نور :

فرآیند ایجاد علم نسبت به نیاز، رفع نیاز، آسیب و امنیت.

دعای نور به روایتی دیگر :

فرآیند ایجاد علم نسبت به نیاز، رفع نیاز، آسیب و امنیت.

(شرح نور بودن الله در بستر علم با اشاره به جلوه نور الله در هستی).

دعایی دیگر در درمان تب :

شرح تهلیل در دو بستر یکی وصف خود الله و دیگری در نسبتش با مخلوقات یعنی توضیح علم به نیاز و رافع نیاز.

حرز مفید برای درمان تب :

شرح نحوه مواجهه درست با بیماری با تمرکز بر بستر اسماء سمیع علیم خداوند(شرح فرآیند اثرگذاری بیماری تب در بدن و نحوه درمان آن).

دعای اول :

معرفی شأن و جایگاه حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) در عالَم.

دعای دوم :

فرآیند امام شناسی در بستری از جنس علم خداوند.

دعای دوم :

فرآیند امام شناسی و ماموم شناسی.

زیارت حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) :

شرح شاکله و ساختار وجودی شیعه(ساختار نظام سازانه شیعه پروری).

ادعیه عمومی :
حرز مشهور حضرت فاطمه(سلام الله علیها) :

جریان حیات و قیمومت خداوند در هستی را شرح داده و بیان میدارد چگونه میتوان اسماءالهی را در لایه های مختلف زندگی نازل کرد.

تعویذ حضرت فاطمه(سلام الله علیها):

فرآیندشناسی نقش استعاذه و استغار در هدایت آدمی.

دعایی برای حاجت :

جریان علم و قدرت خداوند در هستی را شرح داده و بیان میدارد چگونه میتوان این اسماء الهی را در لایه های مختلف زندگی نازل کرد.

دعای مکارم اخلاق :

شرح صلوات از وجه استعاذه(شرح صلوات استعاذه گونه).

چهار توصیه پیامبرصلوات الله علیه به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) برای هنگام خواب :

جریان سبک زندگی شیعی در لحظه لحظه زندگی انسان از طریق فعال شدن توجه از طریق اذکار.

دعای هنگام خواب که پیامبرصلوات الله علیه به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) آموخت :

شرح تهلیل در بستر حمد و تسبیح.

تسبیحات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) :

معرفی سیری از خداشناسی تا خودشناسی.

آنچه از خدمتکار بهتر است:

شرح چرایی استعاذه(با رویکرد به مقام ربوبیت الهی).

دعایی برای دفع خواب بد :

بیان نحوه اتصال به جریان استعاذه در عالَم.

دعا برای رفع بی خوابی:

بیان دلایل بی خوابی در انسان و نحوه درمان آن از مسیر مسئلت از خداوند(علم به نیاز و رفع نیاز از بستر توسل بر اسماء).

دعای کامل معروف به دعای حریق:

محوریت توحید و ولایت.

نمازهای حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) :

به نظر میرسد تشخُّص اهل بیتعلیهم السلام از نمازهایشان بوده و تعدد نمازها به معنای کثرت ورودی و تنوع جَلَوات ایشان است.

در این میان، نمازهای حضرت صدیقه طاهرهسلام الله علیها برگردان ادعیه ایشان در قالب سلام، صلوات و شهادت است یعنی اگر قرار باشد هر یک از دعاهای ایشان را در قالبهای گفته شده درآورده شود، یکی از نمازهایی که در ادامه به آنها اشاره میشود شکل خواهد گرفت. به این ترتیب نمازهای ایشان نیز نمودی از تمسک به ولایت(امام شناسی و ولایت پذیری) است که این امر از پایه اصلی نمازهای ایشان یعنی سوره مبارکه توحید نیز قابل شناسایی است.

نمازهای روز جمعه ماه رمضان :

فرآیندی از خداشناسی تا خودشناسی در بستر ولایت پذیری(امام شناسی).

نماز دیگر به هنگام مواجه شدن با مشکلات بزرگ :

نحوه بهره مندی از اسماء و نیز بستر سلام در مواجهه با مشکلات.

نماز زیارت یا نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها) :

برگردان «اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها» در قالب نماز، اینگونه میشود.

نمازی که حضرت زهراسلام الله علیها از جبرئیل(علیه السلام) آموخته بود :

شرح فرآیند شهود امام (اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله اشهد ان علیا ولی الله) در بستر تسبیح.

همان نماز به روایت دیگر :

شرح فرآیند شهود امام (اشهد ان لا اله الا الله اشهد ان محمد رسول الله اشهد ان علیا ولی الله) در بستر تهلیل تسبیحی.

نمازی که پیامبرصلوات الله علیه به حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) آموخت :

بیان فرآیند شهود امام بر بستر تکبیر(مدلی از سوره مبارکه یس).

نماز برای پیدا شدن گمشده :

مواجهه درست با نیاز از طریق علم به نیاز و رفع آن(توسل بر اسماء).

نماز اوّابین:

برگردان «اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها» در قالب نماز، اینگونه میشود که در واقع بیانگر مقدمات ورود به ساحت امام است(فرد را برای حضور در محضر امام آماده میکند).

نماز شب جمعه هر هفته :

بیان نحوه توسل بر اسماء الهی با تفصیلی از تسبیح تهلیلی.

نماز روز اول ذیحجه:

فرآیند امام شناسی از بستر تهلیل تسبیحی.

با فضیلت ترین عبادت در روز جمعه :

فرآیند نزول حقیقت انسان کامل در بستر رحمت و غفران الهی.

نماز شب های چهارشنبه :

امام شناسی در بستر تکبیر.

نماز توسل و استغاثه به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) [نماز اول] :

اتصال به جریان صلوات در بستر تکبیر.

نماز توسل و استغاثه به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) [نماز دوم] :

اتصال به جریان صلوات در بستر سلام(اتصال با غیب از طریق قرار دادن خود در حریم سلامت انسان کامل).

همان نماز به روایت دیگر :

اتصال به جریان صلوات در بستر سلام(اتصال با غیب از طریق قرار دادن خود در حریم سلامت انسان کامل).

حدیث شریف کساء:

طریق(شیوه) ساخت دعا

[1] قُلْ إِنَّنىِ هَدَئنىِ رَبىّ‏ إِلىَ‏ صرِاطٍ مُّسْتَقِيمٍ دِينًا قِيَمًا مِّلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَ مَا كاَنَ مِنَ الْمُشرْكِينَ ؛ قُلْ إِنَّ صَلَاتىِ وَ نُسُكِى وَ محيَاىَ وَ مَمَاتىِ لِلَّهِ رَبّ‏ الْعَالَمِينَ ؛

لَا شرَيكَ لَهُ وَ بِذَالِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ المْسْلِمِينَ ؛ قُلْ أَ غَيرْ اللَّهِ أَبْغِى رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كلُ‏ شىَ‏ وَ لَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيهْا وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبِّكمُ مَّرْجِعُكمُ‏ فَيُنَبِّئُكمُ بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تخَْتَلِفُونَ ؛ وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّيَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكمُ‏ إِنَّ رَبَّكَ سرَيعُ الْعِقَابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمُ (سوره مبارکه انعام؛ آیات 161 تا 165)